2013-02-18 ? 23:02:29

Ett besök i teliabutiken

Idag skulle jag hämta ut min telefon som varit på "lagning" under en veckas tid. Tydligen så lagar apple inte sina telefoner, de skickar ut nya direkt. Det tackar jag och min garanti för, då den går ut om åtta dagar. Tack apple!
 
Jag drar mig alltid för att gå till telias butik här i stan. Det tar sån fruktansvärd tid så det är helt sjukt. Jag jobbar inte inom branchen, och jag varken tänker eller vill trampa någon på tårna; men vad kan ta såpass lång tid? Jag förstår inte riktigt.

På vägen dit försöker jag gå så fort jag bara kan. Alla jag har framför mig är potientiella teliakunder som ska krångla och ha sig, och i och med det sätta vedklossar tjocka som trädstammar, i telias köhjul. Ett hjul som redan fått sig en och annan törn.
Jag ser en kvinna inom rimligt omkörningsavstånd och ökar takten, allt för att kunna göra en så snabb omkörning som möjligt. Man ska helst komma i såpass hög fart att personen i fråga inte riktigt hinner reagera, och då själv börja accelerera. Hon tänker förmodligen nämligen samma sak som jag. 
Det värsta är när man kommer fram till dörren och så kommer det någon från motsatt håll och går in precis före. Jag riktigt kokar inombords eftersom jag vet att det innebär sjukt mycket längre väntetid. Idag satt jag och väntade i 45 minuter på min tur. Det var tre "kassor" öppna och sju nummer före mig, varav tre blindnummer. Alltså folk som gett upp och lämnat sin köplats. Vi säger fyra nummer, tre kassor - 45 minuter.
 
Jag lyssnar med öron stora som Lucky Lukes askfat på pågående konversationer mellan säljare och kund. Allt för att själv bilda mig en uppfattning om vart i säljcykeln de befinner sig. När jag märker att "jo, nu börjar de runda av", är det som att ett regnbågsfärgat rus går igenom kroppen. Man blir alldeles till sig av glädje! Då kommer det - merförsäljningen. Det där jävla merförsäljandet.
Precis det här inträffade idag. Paret i fråga skulle precis tacka för sig och gå, varpå säljaren frågar "Jag tänkte bara på en sak. "Vad har ni för bredband i stugan?" Varpå kvinnan frågar sin man "Ja, älskling, vad har vi?" Helvete! Tillbaka på ruta ett. Säljaren börjar om från början, men nu med bredbandsfrågor. Min regnbågsfärgade eufori byts ut mot en askgrå kyrkogård. Jag blir förbannad inombords och drar en suck lite djup som det djupaste hav.
 
Det blir till slut min tur, och jag blev klar på max fem minuter. Allt jag ville göra är att vända mig om mot alla kunder, slå ut med armarna, sätta upp näsan i vädret och ropa "And tha'ts how it's done!".
 
Robin bjöd senare en upprörd Mattias på hamburgare.
Fick även idag en ny, schysst, tidning!
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!